HONGKONG (Special Administrative Region of the People's Republic of China)

Statsskick:
Republik.
Yta: 1 040 km².
Huvudstad: Victoria.
Invånarantal: Ca 5,9 miljoner.
Språk: Engelska, kinesiska (kantonesiska och mandarin).
Religion: Buddhism, taoism, kristendom, islam, hinduism.
Valuta: 1 Hong Kong dollar = 100 cents.
Visumtvång för svenska medborgare: Nej. (Om du ska till det kinesiska fastlandet från Hongkong krävs dock visum till Kina).
Tidsskillnad (svensk vintertid): +7h

HONGKONG

Jag anlände till Hongkong måndagen den 3 mars 1997. Detta var knappt fyra månader innan Kinas övertagande av Hongkong den 1 juli 1997. De personer jag frågade om övertagandet när jag var i Hongkong svarade ungefär hälften att de var oroliga, de andra att det inte skulle ske någon större förändring. Detta var det stora samtalsämnet under min vistelse i Hongkong.

Hongkong (Hong Kong på engelska) består av huvudön Hong Kong Island, halvön med stadsdelen Kowloon och området New Territories samt ytterligare omkring 235 mindre öar.
Det bor omkring 6,8 miljoner invånare i Hongkong, på en yta mindre än Ölands. Av Hongkongs totala yta är endast en fjärdedel bebodd, bostadsbristen är således ett stort problem.

Hong Kong Island.

I Hongkong produceras hundratals filmer årligen. De mest kända är de så kallade "karatefilmerna" från 1970- och 80-talet som faktiskt inte har någonting med karate att göra. Karate är från Japan och kampstilen i filmerna från Hongkong är kinesisk wushu (kung-fu), främst den äldre stilen wing chun. Nu är så kallade "Hongkongfilmer" en stor exportvara. De kännetecknas av mycket action med halsbrytande stunts och noggrant koreograferade slagsmåls- och skjutscener. Filmbolaget Golden Harvest är det största bolaget och har haft medarbetare som producenten John Woo och skådespelare som Bruce Lee och Jackie Chan. Bruce Lee ses som en stor nationalhjälte i Hongkong och Jackie Chan syns överallt, jag såg exempelvis en reklamskylt där han gjorde reklam för tvättmaskiner!

Jag hade bokat två hotellnätter hemifrån Sverige och åkte tunnelbana till mitt hotell i distriktet Tsuen Wan, New Territories. Tunnelbanan MTR (Mass Transit Railway) är ett smidigt transportmedel och man stod verkligen packade som sardiner i en sardinburk i de fullpackade tågvagnarna. Jag var minst ett huvud högre än de flesta på tåget och alla stirrade på mig. De tittade inte lite nyfiket en stund och vände sedan bort huvudet utan de stirrade verkligen. Jag fick lust att ropa "Bu!" men jag lät snällt bli...

Tunnelbanan MTR (Mass Transit Railway) i Hongkong.

Jag klev av på Tai Wo Hau Station och gick mot mitt hotell. Senare visade det sig att det var betydligt närmre om jag klivit av vid nästa station, Tsuen Wan Station. Jag gick på gångbroar längs med Castle Peak Road och passerade flera köpcentrum. Längs med vissa sektioner av gångbroarna fanns försäljningsstånd som sålde mat för några kronor.
Jag mötte flera personer som stirrade på den bleke västerlänningen med sin stora militärgröna ryggsäck.

Kowloon Panda Hotel.

Kom fram till mitt hotell Kowloon Panda Hotel, på Tsuen Wah Street sent på kvällen. Detta är ett av de största hotellen i Hongkong. Kowloon Panda Hotel är fyrstjärnigt och har 1026 rum och sviter fördelade på 30 våningar. Två hotellnätter kostade omkring 1600 svenska kronor, och då ingick inte frukost. Det var mycket pengar men det var underbart att ha en egen king size-säng och ett eget badrum med badkar efter att tidigare mestadels bott i sovsalar och billiga vandrarhem.
Efter att jag checkat in och packat upp min ryggsäck gick jag ut en kort stund för att äta middag på en restaurang i närheten. Det var spännande att promenera längs med trottoarerna som lystes upp av enorma neonskyltar.

Typisk gatubild från Hong Kong Island.

Det jag genast lade märke till var alla poliser som patrullerade på gatorna. De gick oftast två och två. Hongkong är en säker plats att besöka men för den sakens skull ska man inte bära på sig en massa kontanter. Och trots att man ser uniformerade polismän överallt så finns det givetvis platser och områden man skall undvika. Det skall mycket till om du inte ser en enda polis på fem minuter om du går omkring på Hongkongs gator kvällstid.
Jag hittade en liten restaurang några hundra meter från hotellet. Jag beställde nudlar och satte mig till bords. Jag åt med pinnar men tydligen gick det inte så bra för servitrisen kom strax tillbaka med kniv och gaffel...

Jag gick upp tidigt följande morgon och åkte tunnelbana till Kowloons hamnområde. Tunnelbanan (MTR) i Hongkong är mycket funktionell och ett utmärkt sätt att förflytta sig snabbt, men tyvärr missar man mycket av gatulivet. Buss och spårvagn är betydligt roligare men går långsammare.
Från hotellet tog det ungefär en halvtimme med tunnelbanan. Det finns givetvis billigare och mer centralt belägna hostels och hotell i hongkong.
Från hamnområdet Tsim Sha Tsui på Kowloon kan man åka färja över till Victoria Harbour på Hong Kong Island. Färjorna som korsar det smala sundet i Sydkinesiska sjön (eller havet för att vara exakt) är det absolut billigaste sättet att ta sig över till Hong Kong Island.

Hong Kong Island sett från en Star Ferry.

Överfarten i de dubbeldäckade färjorna tar bara tio minuter. Jag köpte en enkelbiljett för en struntsumma och klev ombord på en så kallad "Star Ferry". Dessa färjor har funnits sedan 1888 och är mycket populära bland pendlare men även bland turister som vill beskåda den vackra vyn över Hong Kong Island.

Hong Kong Harbour.

Jag gick runt i flera timmar i Central och tittade i affärer och besökte marknader. Jag tog mig vidare mot Victoria Peak. Jag åkte med "the Peak Tram", en spårvagn, upp till Victoria Peak. Sträckan med the Peak Tram är drygt 1 300 meter lång och mycket brant. Det tar ungefär åtta minuter att nå slutstationen Peak Tower.

The Peak Tram på väg upp till Victoria Peak Garden.

Victoria Peak är Hongkongs mest kända sevärdhet och den mest besökta. Med sina 552 meter över havet är Victoria Peak det högsta berget på hela Hong Kong Island.
Från Peak Towers utsiktsplattform på tredje våningen har man en fantastisk utsikt över Hong Kong Island och Kowloon. Jag trängdes med andra besökare för att få fotografera denna vackra vy. De mest kända bilderna från Hongkong är tagna just härifrån. I Peak Tower finns flera butiker, kaféer och restauranger.

Storslagen utsikt över Hong Kong Island och halvön Kowloon.

Jag åkte tillbaka till halvön Kowloon. Jag hamnade i området Mong Kok (även Mongkok) som är ett av världens mest tätbefolkade områden. Mong Kok är en mix av gamla och nya byggnader, fullt med reklamskyltar, människor och bilar.

Marknadsgata i Mong Kok.

Jag hade blivit rejält hungrig och slank in på en McDonald's-restaurang i området. När en Big Mac kostade 9,50:- kunde jag inte låta bli att handla två. En hel meny kostade knappt 18 kronor. Det som slog mig var att det var mest äldre människor som jobbade där, inte ungdomar som här i Sverige.
Efter de två hamburgarna fortsatte jag att promenera runt i trängseln i Mong Kok. Jag kom fram till Hong Lok Street där den berömda Bird Market ligger. Här säljs burfåglar, burar och gräshoppor som man skall mata fåglarna med. Jag såg flera äldre män som "rastade" sina burfåglar. De gick runt med sin bur och luftade sina små fåglar och visade stolt upp dem för varandra. Jag tog några kort och fortsatte sedan min sightseeing.

The Bird Market på Hong Lok Street.
I plastpåsarna ligger levande gräshoppor som ska bli fågelmat.

Män som rastar sina burfåglar...

Solen var på väg ner och jag började bli trött i benen. Jag åkte tillbaka till mitt hotell. Jag fördrev kvällen på hotellrummet framför en film och potatischips med sjögrässmak (det smakade faktiskt bättre än det låter). Jag vågade inte ens öppna barskåpet efter att ha läst priserna. Läsken kostade ungefär fem gånger mer än i snabbköpet 50 meter från hotellet. Jag kröp ner i min stora king size-säng och somnade gott.

Nästa morgon vaknade jag tidigt och längtade efter att ge mig ut på stan. Jag checkade ut från hotellet men fick lov att förvara min ryggsäck i hotellets bagageförvaring. Jag hade några timmar på mig innan jag skulle befinna mig på flygplatsen.
Jag köpte frukost av en av försäljarna som hade sitt försäljningsstånd på vägen till tunnelbanestationen. Jag kan aldrig låta bli att köpa mat från gatuförsäljare utomlands. Många varnar för bakterierisken men välstekt kött eller färsk frukt är sällan några problem. Jag köpte grillspett med bläckfisk för knappt sex kronor, det smakade helt underbart! Gatuköken i Hongkong är alltid värt ett besök.

Ett av alla matstånden i Hongkong.
Man äter sig mätt för en struntsumma.

Grillad bläckfisk och andra godsaker.

Jag spenderade några timmar i affärer innan jag tog bussen till Aw Boon Haw. När man skall åka buss eller spårvagn i Hongkong betalar man genom att lägga mynten i den trattformade skålen framme vid chauffören. Ha exakt belopp i mynt, du får ingen växel tillbaka!
Att åka spårvagn i Hongkong är ett äventyr. Hongkong har de enda spårvagnarna i världen med två våningar! Går inte fort men är en kul upplevelse samt att det är löjligt billigt.

Jag hann med ett besök till Aw Boon Haw (Tiger Balm Gardens), en trädgård med mängder av skulpturer i olika färger.

Aw Boon Haw (Tiger Balm Gardens), Hongkong.

Skulpturerna är verkligen gräsliga och området lät uppföras av grundaren till det världsberömda linimentet Tiger Balm (Tiger Balsam). Jag köpte två burkar Tiger Balsam och gav mig ut på de myllrande gatorna igen.

Skulpturer i Aw Boon Haw-Garden.

Hongkong var verkligen fascinerande och jag gillade mixen av det västerländska och det österländska. Jag skulle ha behövt minst en dag till i Hongkong för det fanns så mycket att se och upptäcka. Men det får bli en annan gång …
Jag åkte ut till flygplatsen och flög vidare till ett av världens vackraste och trevligaste länder- Thailand.

Filmtips inför en resa till Hongkong:

• Battleship (2012): Under en multinationell marin militärövning utanför Hawaii utsätts Jorden för en utomjordisk attack. The Bank of China Tower (BOC Tower) i Hongkong förstörs i filmen.
  • Contagion (2011): Många vyer över Hongkong, några scener är inspelade i Kowloon och en Star Ferry syns i en scen.
  • Dai si gin/Breaking News (2004): Ett TV-team filmar en skottlossning mellan några bankrånare och en polisstyrka. Bankrånarna kommer undan och polisen gör bort sig i direktsändning vilket gör att allmänhetens förtroende för polisen sjunker lavinartat. Då polisen lyckas lokalisera bankrånarna till ett hyrehus beslutar sig polisen att direktsända insatsen på TV för att på så sätt återfå allmänhetens förtroende. Filmen är inspelad och utspelar sig i Hongkong. Inledningsscenen är filmad i en enda tagning utan några klipp och är verkligen imponerande.
  • The Dark Knight (2008): Batman (Christian Bale) besöker Hongkong i jakten på skurkar.
  • Double Impact (1991): Jean-Claude Van Damme x2 i Hongkong. Jean-Claude Van Damme spelar tvillingbröderna Alex och Chad som ska hämnas sina föräldrars mördare.
  • Enter the Dragon/I drakens tecken (1973): Fortfarande en av de bästa kampsportfilmer som gjorts. Filmen bjuder på vackra vyer från Hongkong och en Bruce Lee i absolut toppform. Förbjöds först i Sverige av Statens biografbyrå för att sedan klippas sönder med flera minuter. Först 1998 släpptes den helt oklippta versionen i Sverige.
  • Ging chaat goo si 4: Ji gaan daan yam mo/Jackie Chan's First Strike (1996): Inledningen är inspelad från Victoria Peak.
  • Lara Croft: Tomb Raider - The Cradle of Life (2003): Lara Croft (Angelina Jolie) hoppar från taket på The International Finance Centres över 400 meter höga Tower 2.
  • Largo Winch (2008): Denna franska film bygger på den tecknade belgiska serien med samma namn. Victoriahamnen syns i filmens inledning och mycket av filmens handling utspelar sig i Hongkong.
  • Lat sau san taam/Hard Boiled (1992): Polisinspektör "Tequila" Yuen (Chow Yun Fat) samarbetar med en infiltratör för att kunna ta fast ett gäng vapensmugglare i Hongkong. Denna film är regisserad av John Woo och bjuder på non-stop action i över två timmar. Hard Boiled är känd för sina otroligt många actionscener och att antalet personer som skjuts ihjäl i filmen är smått otroliga 307 stycken!
  • Lung fu fong wan/City on Fire (1987): Ko Chow (Chow Yun-Fat) är en polis som infiltrerat en rånarliga. Ko Chow får dåligt samvete när han måste förråda dem som blivit hans vänner även om de är grovt kriminella. Filmen har fått stå som råmodell och inspirerat flera andra filmer i actiongenren. Quentin Tarantino har exempelvis fått inspirationen till ”Reservoir Dogs” från just denna film.
  • Moon to/Protégé (2007): Nick (Daniel Wu) är en polis som infiltrerat en knarkliga i Hongkong. Han blir god vän och skyddsling till ligans huvudman spelad av Andy Lau. Filmen är inspelad i Hongkong, Thailand och Singapore.
  • Push (2009): I denna actionfilm följer vi några ungdomar med övernaturliga krafter som jagas av en mörk organisation som vill använda ungdomarna som vapen. Filmen både utspelar sig i och är inspelad i Hongkong.
  • Rush Hour 2 (2001): Vi återser Jackie Chan som chefsinspektör Lee och Chris Tucker som James Carter i denna actionkomedi. Filmen både utspelar sig i och är filmad i hongkong.
  • Mou gaan dou/Infernal Affairs (2002): Mycket bra och spännande actionthriller om en "mullvad" inom polisen samt en polis som i sin tur infiltrerat den undre världen. 2006 gjordes en amerikansk remake, The Departed, som kammade hem inte mindre än fyra Oscarstatyetter (bland annat för bästa film).
  • Xin jing cha gu shi/New Police Story (2004): I denna actionfilm spelar Jackie Chan polisinspektör Chan Kwok-Wing. Chan är den enda överlevande efter att hela hans polisstyrka mördas av en grupp hänsynslösa bankrånare. Filmen bjuder på fantastisk action och makalösa stunts. Filmen är inspelad i Hongkong och några scener är inspelade vid Victoria Harbour och i Hong Kong Convention and Exibition Centre (HKCEC).

Hongkongs flagga innan Kinas
övertagande den 1 juli 1997.

Med reservation för förändringar som skett efter mars 1997.