MALAYSIA (Persekutuan Malaysia/Federation of Malaysia)

Statsskick:
Monarki.
Yta: 329 760 km².
Huvudstad: Kuala Lumpur.
Invånarantal: Ca 21,5 miljoner.
Språk:Malajiska (Bahasa Malay), kinesiska (mandarin) och engelska.
Religion: Muslimer 53 %, buddister 19 %, taoister 12 %, hinduer 7 %, kristna 7 %.
Valuta: 1 ringgit (Malaysian dollar) = 100 sen.
Visumtvång för svenska medborgare: Nej
Tidsskillnad (svensk vintertid): +7h.

MALAYSIA

Jag lämnade Sydafrika och Johannesburg bakom mig och flög till Malaysia. Nu började jag känna av att jag hade varit hemifrån några månader. Jag hade ingen direkt hemlängtan men ändå en viss saknad av min familj. Jag hade varit med om så mycket och visste att jag hade minst lika mycket kvar på mitt äventyr. Det var en känsla som skrämde mig lika mycket som den kändes underbar.

På planet satt jag bredvid en underlig australier, Walther. Han var storrökare men det var förbjudet att röka på planet. Då kom han på det att om han svalde tobak från cigarretten så måste kroppen ta upp nikotinet, utan att han behövde tända cigarretten. Han smulade ner tobak från en cigarett i handflatan och sköljde ner det med en stor klunk whiskey. Han var underlig skrev jag ju...
Planet gjorde en timslång mellanlandning på Madagaskar innan det lyfte och fortsatte mot Asien och Malaysia igen.

Tidsskillnaden är sex timmar mellan Sydafrika och Malaysia men det kände jag inte av. Jag ställde fram klockan och såg fram emot att snart vara framme i Malaysia.
När planet närmade sig Malaysia delade flygvärdinnorna ut immigrationskort som skulle fyllas i. Förutom att man skulle fylla i sina personuppgifter och sitt ärende i Malaysia skulle man även skriva under att man läst och förstått landets stränga narkotikalagar. Malaysias narkotikalagar är bland de hårdaste i världen. Har du otillåtna droger på dig låses du in och de slänger bort nyckeln. Om du säljer, smugglar eller framställer droger döms du till döden, oftast genom hängning. Och nej, du kan inte överklaga, de struntar i att du är svensk medborgare och inte ens Leif Silbersky kan hjälpa dig…

Lördagen den 1 februari 1997 landade jag slutligen i Malaysia.

Jag åkte buss från flygplatsen till central KL (Kuala Lumpur). Från bussterminalen gick jag de få hundra metrarna till Chinatown där de billigaste vandrarhemmen är belägna.
Jag checkade in på Backpackers Travellers Inn på Jalan Sultan Street, inte långt från busstationen Puduraya. Jag bodde i ett rum med fem andra backpackers, både killar och tjejer och betalade tio ringit (ungefär 30 kronor) per natt.

Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur, Malaysia.

Dagstemperaturen understiger sällan 30 grader och luftfuktigheten är skyhög, vilket din klibbiga t-shirt kommer att göra dig påmind om. Det var så varmt i KL att jag var tvungen att duscha flera gånger per dag. Vandrarhemmet hade inget varmvatten i de gemensamma duschrummen men det gjorde inget.

På grund av hettan utomhus gjorde jag inte några längre förflyttningar. Jag besökte utomhusmarknaden som ligger på Jalan Petaling Street i Chinatown, parallellt med Jalan Sultan Street. Där fanns billiga piratkopior av märkeskläder, klockor och elektronik. Jag köpte en Rolexkopia för ett par tior och annat skräp. Jag lämnade småbutikerna och tittade runt i Wisma Fui Chiu-byggnaden i norra änden av Jalan Petaling (byggnaden ligger på Jalan Cheng Lock). I källarplanet på S&M Shopping Arcade såldes dataspel och TV-spel. Även här såldes piratkopior. Jag fastnade för Game Boykassetterna med upptill 100 spel på varje kassett. Det blev en utmärkt present till mina småbröder så det prutades och inhandlades.

Jalan Petaling Street i Chinatown.

Jag promenerade runt hela eftermiddagen i Chinatown och kvarter runtomkring. Jag hamnade utanför den stora saluhallen Central Market. Här säljs framförallt souvenirer och hantverk i två våningar. Jag hittade en liten affär där de sålde tygmärken. Jag köpte ett tygmärke med den malaysiska flaggan att fästa på min ryggsäck.

Sungan Kelang River i centrala KL.

Efter drygt en timme begav mig till vandrarhemmet för att duscha och sy fast tygmärket på min ryggsäck. Solen gick ner och den sträckan av Jalan Petaling Street som går genom Chinatown stängdes av för biltrafik. På gatan placerades försäljningsstånd och restaurangerna flyttade ut på gatan i så kallade hawker stalls, där maten tillagas. Nattmarknaden i Chinatown är en upplevelse. Här säljs turistskräp som t-shirts, solglasögon, väskor, tändare och piratkopior.

Jalan Petaling Street i Kuala Lumpurs Chinatown.

Jag satte mig vid ett ledigt bord och beställde in en skål laksa. Laksa är nudelsoppa med kokosmjölk och kryddad med chili, curry, koriander och ingefära. Oftast serveras laksa med kyckling, skaldjur eller fisk. Det var bland det godaste jag ätit. Det var rökigt, trång och livat på restaurangen men jag stortrivdes. Detta är tjusningen med att resa! Att bara kunna slå sig ner vid en uteservering eller restaurang och äta sig mätt för mindre än femton kronor, inklusive en iskall Coca-Cola...

Jag gick tillbaka till min säng på Backpackers Travellers Inn. Det var mycket spring på rummet men jag tryckte in mina medhavda öronproppar och sov gott med min midjeväska under kudden.

Sultan Abdul Samad.
I bakgrunden syns Petrona Twin Towers.

Nästa morgon gick jag till Kuala Lumpur Lake Gardens (Taman Tasik Perdana), en stor park anlagd vid två sjöar. Lake Gardens ligger vid Jalan Perdana och täcker en yta på nästan 92 hektar. Här finns bl.a. the Orchid Garden med över 800 olika orkidéer, the Hibiscus Garden med över 500 olika sorter med hibiskus (drottningen av tropiska blommor), the Deer Park med hjortar (importerade från Holland) och the Bird Park med 5000 olika sorters fåglar (90% inhemska och 10% fåglar från utlandet).
Lake Gardens är väl värt ett besök, skönt att komma ifrån det hektiska livet i centrala KL och den dåliga luften ett tag, en oas mitt i storstaden.

På vägen därifrån gick jag förbi ett tiotal ungdomar i min ålder. När jag passerade sprang några fram med kameror och ville bli fotograferade tillsammans med mig. Jag är varken snygg eller filmstjärna men de tyckte det var kul att bli fotograferad med en blek turist som var två huvuden längre än de själva.
Det var en bra bit över 30 grader varmt och alla mina kläder var genomblöta. Jag duschade och sedan satte jag mig framför TV:n i receptionen. Hurra för luftkonditionering! De skulle visa filmen "Trainspotting". Min engelska är bra men jag hade ändå svårt att förstå allt de sa. Även engelsmännen som såg filmen hade svårt att förstå vissa ord...

Nästa dag bestämde jag mig för att gå till Petrona Twin Towers, världens högsta byggnad. Jag hade sett den dagen tidigare på håll och beräknade att det skulle ta minst två timmar att gå dit. Det tog närmare tre men det var det värt, den var enorm. De höll som bäst med att bygga runt omkring själva byggnaden och hela området var avspärrat. Jag ville så gärna ha ett kort taget nedanför byggnaden men det var staket och maskiner i vägen. När jag försökte ta mig in så blev jag stoppad av en säkerhetsvakt. Jag tänkte att jag inte har gått i tre timmar, i 30 graders värme i onödan, jag ska ta kortet. Punkt slut.

Jag gick runt området för att hitta en svag punkt i bevakningen. Om det var avspärrat så skulle jag inte ha många sekunder på mig att ta kortet. När jag kom tillbaka till säkerhetsvakten så sov han! Jag smög mig förbi och kände mig som en spion. Att man kan få fängelse för att ta sig in i avspärrade byggnadsplatser tänkte jag inte på då.
Jag slet upp kameran och tog en bild på Petrona Twin Towers.

Petrona Twin Towers, KL.

När jag kommit så här långt så var det bara att fortsätta resonerade jag och klev in i byggnaden. Där stod några personer vid ett skrivbord. De tittade förvånat på mig. Jag frågade om det fanns en möjlighet att åka upp till toppen. De svarade att det inte var öppet ännu. Om några månader skulle det vara möjligt. Jag som skulle åka om tre dagar. Jag frågade om det inte fanns en liten chans ändå att få åka upp och ta ett kort. Svaret blev nej.
Jag fick nöja mig med ett kort i alla fall. När jag gick ut smög jag mig förbi den sovande vakten igen. Jag kunde inte låta bli att ta kort på honom. Precis när jag hade honom i linsen så öppnade han ögonen. Jag knäppte kortet och skyndade mig därifrån. Ibland får man slita och riskera lite för att få ta bilder.

Sovande säkerhetsvakt vid Petrona Twin Towers.

Jag gick tillbaka till Chinatown. Inte långt ifrån Chinatown ligger Sultan Abdul Samad och flera andra vackra byggnader. Sultan Abdul Samad byggdes 1897 för att inrymma betydande administrativa departement, under det brittiska styret. Det 40 meter höga klocktornet och den koppartäckta kupolen är ett känt landmärke i KL. Ett annat minst lika känt landmärke är Kuala Lumpur Tower, ett 421 meter högt torn (Asiens högsta och det fjärde högsta i världen) som inrymmer både restaurang och en utkiksplattform. Tornet tjänar som TV- och radiomast.

Det 421 meter höga Menara Tower.

Senare på kvällen träffade jag fyra svenskar på vandrarhemmet och jag följde med dem på indisk restaurang. Efter middagen skildes vi åt och jag tog en öl på en bar och pratade med andra backpackers och fick lite tips och goda råd inför min fortsatta vistelse i Asien.

Följande morgon gick jag runt i Chinatown. På samma gata som mitt vandrarhem fanns en enorm spelhall med de senaste arkadspelen. Tyvärr hade de inga flipperspel. Jag prövade de allra häftigaste arkadspelen och spelade bort en näve mynt på en timme.
Jag handlade lite på marknadsgatan Jalan Petaling. På gatan var det fullt med festligheter. Män sprang omkring under stora drakhuvuden och dansade och sjöng. Detta var en repetition och övning inför firandet av det kinesiska nyåret som skulle börja om bara ett par dagar.

Förberedelser inför det kinesiska nyåret i Kuala Lumpurs Chinatown.

Jag åt middag på en restaurang i Chinatown. Det fanns hummer på menyn men det visade sig vara riktigt dyrt. Jag blev nyfiken på att prova grodlår istället. Grodlår hade jag aldrig ätit innan och jag hade hört att det skulle smaka som kyckling ungefär. Grodlåren serverades i en mycket stark chilisås men jag kunde urskilja en svag smak av kyckling mellan gråtattackerna. Men när jag höll ett grodlår i handen och gnagde bort köttet från det så tänkte jag definitivt inte att det var kyckling jag åt. Konstigt att all skum mat smakar ungefär som kyckling…

Walter från Australien och Ivan från Bulgarien.

Det hade blivit onsdagen den 5 februari och således min sista dag i Malaysia. Jag begav mig ut på en lång promenad och efter ett par timmar började jag bli trött i fötterna. Jag bestämde mig för att gå på bio. Fördelen med biografer utomland är att de i regel är betydligt billigare än biograferna hemma. En annan fördel när det är närmare 35 grader ute är att de ofta är luftkonditionerade. Filmen jag såg var ”Mr. Nice Guy" med Jackie Chan, som är enormt populär i Asien.

På eftermiddagen checkade jag ut från Backpackers Travellers Inn och tog en luftkonditionerad buss söder ut, till grannlandet Singapore...

Filmtips inför en resa till Kuala Lumpur:

• Entrapment (1999): Petrona Twin Towers i Kuala Lumpur spelar en stor roll i denna film med Sean Connery och Catherine Zeta-Jones.
  • Ging chaat goo si 3 - Chiu kap ging chaat/Police Story 3: Super Cop (1992): Jackie Chan och Michelle Yeoh gör otroliga stunts i Kuala Lumpur.
  • Jik zin/The Viral Factor (2012): Polisen Jon (Jay Chou) skadas allvarligt i ett misslyckat uppdrag att eskortera en forskare som tagit fram ett dödligt virus. Jon blir lurad av sin kollega Sean (Andy On) som skjuter Jon i huvudet och kidnappar forskaren. Kulan i Jons hjärna kommer inom några veckor göra Jon helt förlamad. Av sin mor får Jon reda på att han har en bror i Malaysia och beslutar sig för att leta upp brodern. I Malaysia upptäcker Jon att hans bror Yeung (Nicholas Tse) är kriminell men tillsammans beslutar de sig för att samarbeta för att stoppa Sean och det dödliga viruset.
    Filmen är till största delen inspelad i Kuala Lumpur i Malaysia. Kända sevärdheter och platser i staden som förekommer i filmen är bland annat Petrona Twin Towers, TV-tornet KL Tower, Merdeka Square med den 95 meter höga flaggstången och vackra panoramavy över centrala Kuala Lumpur. En minnesvärd biljaktscen sker genom nöjesdistriktet Bukit Bintang och i samma scen syns shoppingcentret Pavilion.
    Trots en handling med flera logiska luckor bjuder filmen på tung action och kan rekommenderas, särskilt för den som besökt eller har planer på att besöka Kula Lumpur.

Med reservation för förändringar som skett efter februari 1997.