SOMALILAND - Äventyret fortsätter...

BERBERA

Efter den mättande lunchen fortsatte chauffören Abdi mot kuststaden Berbera. Berbera ligger knappt 160 kilometer nordöst om Hargeisa och är Somalilands viktigaste kuststad. Detta är Somalias femte största stad med uppskattningsvis 250 000 invånare. Berbera har de högsta temperaturerna i hela landet. Under sommaren är det inte ovanligt med temperaturer på över 40 grader. På vintern sjunker dock dagstemperaturen till “endast” 30 plusgrader...

Adenviken.

Vi passerade hamnområdet med mängder av stora handelsfartyg på det blåa vattnet. Längs kuststräckan ligger Berbera International Airport med en av världens längsta landningsbanor. Landningsbanan byggdes av Sovjetunionen under 1970-talet och mäter idag hela 4 140 meter. Från 1980 till 1991 hyrde USA landningsbanan som en nödlandningsbana för deras rymdfärjor. Vi stannade till en stund i hamnen så jag kunde fotografera.

Abdi styrde sedan mot den milslång sandstranden Baathela Beach vid Adenviken. Jag snörade av mig mina kängor och vadade ut en bra bit i det varma vattnet. Stora vågor slog in mot den finkorniga stranden.
Hade detta inte varit i Somaliland hade större delen av stranden varit kantad av gigantiska hotellkomplex och stranden varit full med solstolar och parasoller. Nu hade jag större delen av stranden helt för mig själv...
Somaliland har sammanlagt 850 kilometer kuststräcka där merparten består av finkornig sandstrand...

26 mil på andra sidan Adenviken ligger Jemen och vattnet utanför kusten härjas av pirater. Flera länder har militärpersonal på stridsbåtar för att bekämpa dem, däribland Sverige. Sverige har deltagit i EU:s marina insats (EU NAVFOR Somalia) i Adenviken, benämnd Operation Atalanta. Uppgiften är bland annat att säkerställa matleveranser till nödställda i Somalia samt bekämpa och avskräcka sjöröveri i farvattnen utanför Somalias kust.

Vi körde runt i Berbera en lång stund. I princip varje gathörn fanns ett eller flera små grönmålade skjul där det såldes kat. Abdi och Daod köpte varsin bunt kat och började genast idissla skiten. En dagsranson (en liten bunt) kostade tre dollar.

Kat-shop i Berbera.

Under hela min vistelse i Somaliland kände jag mig säker och sällskapet av beväpnade SPU-vakter kändes mer som en försäkran om att inge trygghet mer än att de hela tiden var på helspänn för en terroristattack. Att ha en tungt beväpnad soldat hög på kat i baksätet är inte direkt vad jag anser som säkert, men hemfärden gick bra.
På vägen tillbaka mot Hargeisa stanna Abdi till och visade ett krigsmonumet över Cumar Axmed Amaan (Cumar ku-Joog). Under andra världskriget dödades den somaliske soldaten Cumar Axmed Amaan när han försvarade en garnison mot italienska styrkor. I detta område fanns även mängder av gravar som enligt Abdi var flera hundra år gamla.

Cumar Axmed Amaans monument.

I utkanten av Hargeisa passerade vi de två kullarna Naasa Hablood, Jungfrubröstbergen på grund av dess konisk form. Färden tillbaka till Hargeisa tog ungefär två och en halv timme. Väl tillbaka i Hargeisa promenerade jag runt en stund i staden.

Jag besökte Hargeisa War Memorial i centrum. Minnesmärket, även kallat ”MIG War Memorial” består av ett sovjettillverkat MiG-flygplan från det somaliska flygvapnet på ett betongfundament.
MiG-17-planet kraschade utanför staden kort efter att den bombat delar av Hargeisa under inbördeskriget.

MIG War Memorial i Hargeisa.

Solen gick ner och jag besökte en restaurang inte långt från mitt hotell. Jag frågade om ett ledigt bord och en kypare skakade på huvudet och blockerade dörren. Jag var tydligen på väg in till kvinnornas sektion och blev istället visad till restaurangdelen avsedd för män. Kändes både snopet och otroligt medeltida på samma gång...
Jag slog mig ner vid ett ledigt bord i den stora restaurangdelen och slog mig ner på en vit plaststol. Väggarna var dekorerade med stora målningar på de olika maträtterna som serverades på restaurangen.

Restaurang i Hargeisa.

Jag serverades maraq som är lamm med potatis och grönsaker med starka kryddor. Till maten serverades en enkel linssoppa, nybakat bröd och shigni, stark chilisås. Till maten drack jag starkt sött te som smakade fantastiskt gott. Notan gick inte på mer än 16 500 somaliland shilling, tjugo kronor!

Middag för tjugo kronor i Hargeisa.

Mätt, belåten och otroligt nöjd med dagen gick jag tillbaka till hotellet. Jag skypade hem till familjen innan jag somnade min sista natt i Somaliland...

Jag vaknade upp till en ny dag. Det var den 1 december 2015 och utanför fönstret närmade sig termometern 30-sträcket...

I hotellrestaurangen serverades jag en frukost bestående av omelett med tomat, lök och chilipeppar samt en kopp kaffe. Jag checkade ut och tog sedan en taxi för tio dollar till flygplatsen. Det kostade en dollar extra för att taxin skulle släppas in på flygplatssområdet.
Hargeisa Egal International Airport (IATA-kod: HGA) byggdes 1953 av britterna och har därefter genomgått stora moderniseringar. Jag checkade in på Ethiopian Airlines flight ET 373 mot Addis Abeba, Etiopien.

Flygtiden till Etiopiens huvudstad Addis Abeba var endast en timme och femton minuter.

Jag lämnade Somaliland bakom mig och var väldigt belåten med mitt besök. Jag kände mig väl mottagen i Somaliland och känner mig otroligt privilegierad av att ha fått gästa landet.

ADDIS ABEBA

När planet landat på Addis Abeba-Bole International Airport fick jag köpa ett visum för 50 US dollar (omkring 450 kronor). Tydligen var det mycket viktigt att jag uppgav en adress i Addis Abeba. Att planlöst luffa omkring i Addis Abeba fram till att planet skulle avgå på sena kvällen kom tydligen inte på fråga. Med ett stort flin drog jag till med ”Friendship Internation Hotel” på Bole Road (jag ljuger otroligt dåligt).
Tulltjänstemannen blängde surt på mig men stämplade mitt pass och mitt visum och jag släpptes återigen in i landet... Detta var mitt tredje besök i staden på en dryg vecka.

En taxi tog mig in till centrum för 250 birr (en hundring) vilket var överpris men jag brydde mig inte om att försöka pruta mer. Taxichauffören släppte av mig utanför restaurangen Yilma då det var lunchdags.

Yilma, Addis Abeba.

Denna otroligt populära restaurang serverar stans bästa kötträtter. Förutom att bli serverad perfekt grillat kött kan man även här pröva en etiopisk specialitet, nämligen gored gored. Detta är helt enkelt rått nötkött (!) skuret i tuggvänliga bitar. I Etiopien och i grannlandet Eritrea är det populärt att äta rått kött. Särskilt vid högtider, festligheter och vid fastans slut äter man kött som varken är marinerat eller tillagat. Jag slog mig ner vid ett ledigt bord precis framför en stor lucka där jag såg nötkött skäras i perfekta bitar av män med skarpa knivar.

Gored gored, rått nötkött.

Jag beställde in en tallrik men grillat kött och jag bad även om ett litet fat med gored gored. Det grillade köttet serverades tillsammans med injera, stekt lök samt brödskivor.
Köttet var bland det godaste jag ätit på länge, perfekt tillagat! Maten passade bra tillsammans med en iskall etiopisk St. George-öl. Jag var nyfiken på det råa nötköttet och doppade en bit i awaze (stark chilisås med berbere) och senafich (senapspulver). Köttet smakade förvånansvärt bra och var trots att det var helt rått enkelt att tugga.
Gored gored var helt okej att pröva på och köttbitarna slank ner men att äta rått kött i Afrika är nog inget jag kommer göra någon mer gång...

Festmåltid på Yilma Restaurant i Addis Abeba.

Notan var en positiv överraskning, som oftast i Etiopien, och slutade på 170 birr (70 kronor).
Med en nöjd min promenerade jag runt i Addis Abeba medan solen värmde mig. Jag paserade några får som lugnt promenerade längs trottoaren i denna mångmiljonstad...

Jag passerade Starbucks-kopian Kaldi's Coffee och slog mig ner på uteserveringen. Jag beställde in en stor kaffe latte och glass som jag njöt av en lång stund. Notan gick på knappt en svensk tjuga.

Kaffe och glass för 20 kronor...

På gångavstånd från kaféet ligger den stora Medhane Alem-katedralen. Detta är den näst största kyrkobyggnaden i Afrika och den största i hela Etiopien. Katedralen uppfördes 2005 och är dekorerad med stora glasfönster föreställandes olika helgon.

Medhane Alem-katedralen i Addis Abeba.

För att ytterligare fördriva tiden till mitt flyg hem till Sverige skulle avgå besökte jag flera varuhus och shoppingcenter i området Bole.

Shoppingcenter i Bole, Addis Abeba.

Jag gick och såg filmen ”Bridge of Spies” med Tom Hanks i huvudrollen på bio. Filmen visades på originalspråk utan undertexter. Biobiljetten kostade endast 50 birr, det vill säga 21 svenska kronor! Det visade sig vara ett perfekt sätt att spendera 2 timmar 22 minuter och filmen var riktigt bra.
Efter filmupplevelsen hoppade jag in i en taxi som körde mig de få kilometrarna till flygplatsen. Chauffören ville ha 100 birr (42 kronor). Jag gav honom mina sista birr vilket var ett par hundra birr...

Jag checkade in på Ethiopian Airlines flight 724 till Arlanda via Wien och lämna Afrika bakom mig för denna gång.
Vi lär ses igen!

You may leave Africa, but Africa will never leave you...

Några praktiska tips:

Eluttag: I Somalia (och Somaliland) har man samma sorts vägguttag och spänning som i Sverige. Adapter behövs alltså inte.
Vatten: Kranvattnet är starkt klorerat men duger till tandborstning. Dricksvatten på flaska köps enklast i matbutiker. Offentliga toaletter: Vissa hotell har WC-stolar medan man annars möts av ståtoaletter med ett otrevligt hål i marken…  Toalettpapper existerar inte så ta med hemifrån och ha med detta i väskan. Tvål är inte heller vanligt förekommande på offentliga toaletter så packa även ner våtservetter och handsprit.
Valuta: Valutan i Somaliland är Somaliland shilling (SOS alt. Sl. Sh).
Mynt kommer i valörerna 1, 5, 10 och 20 shillings. (På grund av dess låga värde är det ytterst sällsynt med mynt i Somaliland). Sedlarna kommer i valörerna 500, 1000 och 5000 shillings.
I Somaliland är det kontanter som gäller. Ta med US dollar och/eller euro och växla på plats.
Middag: Serveras sällan före klockan 20:00. Du kommer vara ganska ensam på restaurangerna om du önskar äta middag klockan 18:00 i Somalia.
Öronproppar: Kan vara bland det viktigaste du packar ner. Minareter med högljudda böneutropare, skällande hundar och tutande lastbilar kan störa din skönhetssömn...
Kat (Khat/chat): Då alkohol är förbjudet enligt islam så är möjligheterna att njuta av en kall öl lika med noll. Istället tuggas det kat i Somalia och Somaliland. De små centralstimulerande kvistarna och bladen säljs i varenda gathörn. Kat tuggas i timmar av främst den manliga befolkningen på Afrikas horn och är en gigantisk industri. Då kat bör vara färskt (inte äldre än ett par dagar) flygs det dagligen in från främst Etiopien och Kenya.
Även om kat är helt lagligt i Somalia och Somaliland är detta en drog som är narkotikaklassad i Sverige. Håll dig till kaffe istället!
Säkerhet: Med anledning av det rådande säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet tills vidare från alla resor till Somalia. Denna resevarning (som gällt sedan 2006) innefattar hela Somalia, inklusive regionerna Somaliland och Puntland i norr.
Man måste förstå att säkerhetsläget i denna region snabbt förändras och därför är det viktigt att följa nyhetsrapporteringar och undvika potentiella riskområden. Det gäller att vara påläst, iaktta försiktighet och sunt förnuft och samtidigt komma ihåg att detta är långt ifrån den lugnaste platsen på vår jord...
Det är upp till var och en om man vill resa till detta område men inte utan vara förberedd på vilka risker och konsekvenser detta kan innebära.

Mat och dryck:

Det somaliska köket är en blandning från landets rika tradition av handel. Här finner man en exotisk mix från det etiopiska, indiska, italienska, jemenitiska, persiska och turkiska köket. All mat som serveras i Somalia (och Somaliland) är halal, det vill säga att allt kött är slaktat enligt muslimsk sed. Då fläskkött anses vara orent (haram) så serveras inte heller detta i landet.

Canjeroo (canjeelo): Då både Etiopien och Eritrea tjafsar om vem som var först med surdegsbrödet injera så har Somalierna istället en egen version, canjeroo. Denna version är betydligt tunnare och mindre än injera.
Malawax (malawah): En något sötare och oljigare typ av canjeroo.
Cambuulo:
Böngryta (gjord på azukibönor) med smör och socker.
Maraq: Ursprungligen från Jemen men denna lammgryta är mycket populär i Somalia. Förutom lammkött innehåller maraq även potatis, morötter, lök, vitlök, salt, peppar, gurkmeja, kummin, koriander, och färsk citron eller lime att pressa över grytan.
Shigni: Denna starka chilisås serveras på de flesta restauranger. Lahoh (Laxoox): Flatbröd med ursprung från Djibouti, Jemen och Somalia.
Boorish ellermishaari: Gröt gjort på olika sorters spannmål. Äts vanligtvis som frukost och då med smör och socker. Foul: Maträtt gjord på  kokta bondbönor. Foul är en populär maträtt som man finner över stora delar av norra Afrika samt Mellanöstern.
Bariis: Ris (vanligtvis basmatiris). Ris i Somalia kokas i regel tillsammans med grönsaker och kryddor. Vanliga kryddor är kanel, kardemumma, kryddnejlika och kummin. Det är inte ovanligt att riset serveras tillsammans med banan. Sambuusa: Somalisk version av sydasiatiska samosa. Sambuusa består av friterade degknyten med fyllning. Vanlig fyllning är kryddad köttfärs tillsammans med potatis, linser, lök och ärtor. Sambuusa finns även som helt vegetariska varianter.
Baasto: Pasta. Ett arv från då området var en italiensk koloni.
Kamel:
Rättare sagt dromedarkött. Då dromedarer är Somalilands största (och i stort sätt enda) exportvara går det att beställa in dromedarkött på flera restauranger. Dromedarkött är mycket mört och smakrikt.
Dromedarmjölk: Serveras överallt. Kom igen, visst blir du sugen?
Kardemummate: Serveras alltid med alldeles för mycket socker i, vilket hör till i denna delen av världen.

Några nyttiga ord och fraser på somaliska;

hej! = haye!
hej då! = nabadeey
god morgon! = subax wanaagsan
god kväll! = fiid wanaagsan
ja = haa
nej = maya
tack! = mahadsanid
Hur mår du? = See tahay?
inga problem/ingen fara = dhib ma leh
ursäkta! = iga raali ahow

hjälp! = caawi
Jag är sjuk = Waan jirranahay
magont = calool xanuun
Var ligger toaletten? = Musqusha aawey?
sjukhus = isbitaal

90 = sagaashan
100 = boqol
1000 = kun

Filmtips inför en resa till Somalia/Somaliland;

• Black Hawk Down (2001): Filmatisering av slaget om Mogadishu som utkämpades 1993 för att tillfångata den somaliske krigsherren Mohammed Farah Aidid. Operationen går fel och två amerikanska UH-60 ”Black Hawk”-helikoptrar skjuts ner mitt i centrala Mogadishu. Under de kommande 18 timmarna utkämpas intensiva eldstrider mellan 123 amerikanska elitsoldater och tusentals somaliska milismän längs Mogadishus gator...
    Filmen har flera kända skådespelare i rollistan, exempelvis Eric Bana, Orlando Bloom, Ewen Bremner, William Fichtner, Josh Hartnett, Ewan McGregor och Tom Sizemore.
    Black Hawk Down utspelar sig i Somalias huvudstad Mogadishu men är inspelad i Marocko.
  • Captain Phillips (2013): Filmen skildrar kapningen av det amerikaflaggade handelsfartyget MV Maersk Alabama utanför Somalias kust 2009. Fartygets kapten Richard Phillips (spelad av Tom Hanks) lämnar över sig själv till de somaliska piraterna för att skydda sin besättning.
    Malta och Marocko får i filmen föreställa Somalia och Adenviken.
    Captain Phillips var nominerad till sex Oscarstatyetter, bland annat för Bästa film, men vann ingen.
  • Desert Flower/En blomma i Afrikas öken (2009): Filmatiseringen av Waris Diries självbiografi ”Desert Flower: The Extraordinary Journey of a Desert Nomad” från 1998.
    Waris Dirie föddes i en enkel nomadfamilj i Somalia. Waris blir som treåring könsstympad utan någon som helst bedövning... När hon är tolv skall hon giftas bort med en 60-åring men beslutar sig istället för att rymma hemifrån. Wardis hamnar i London där hon upptäcks av en fotograf vilket blir början på en karriär som fotomodell. Wardis Dirie arbetar idag som FN-ambassadör mot kvinnlig könsstympning.
  • Hamilton – I nationens intresse (2012): Den svenske underrättelseofficeren Carl Hamilton (Mikael Persbrandt) får i uppdrag att vara observatör då en svensk vapentekniker (Gustaf Hammarsten) ska fritas från ett fängelse i Somalia. Filmen är inspelad i Sverige och i städerna Amman och Jerash i Jordanien. Jordanien får i filmen föreställa Uzbekistan, Etiopien, Somalia, Pakistan och Libanon.
  • Kapringen/A Hijacking (2012):  Dansk thriller om ett danskt handelsfartyg som blir kapat av pirater utanför Somalias kust. Vi får följa de allt mer desperata kaparna och den hotade besättningen medan förhandlingar sker med myndigheterna i Köpenhamn. Filmen är till största delen inspelad i Kenya som i filmen får föreställa Somalia.

Systrar i Somaliland.

Bostadshus.

Ingen jäkt i Somalia...

Bjällerklang.

"AK-47 is the tool. Don't make me act a motherfu**ing fool..."
- Straight Outta Somalia.

Med reservation för förändringar som skett efter december 2015.